2023-BMW-330e-plug-in-hybrid-charging.jpeg

Hoe kan ik thuis opladen?

Een beknopte samenvatting hoe u thuis uw hybride BMW kunt opladen.

De verschillende vormen van thuis laden.

Er zijn verschillende mogelijkheden om jouw hybride BMW thuis op te laden.

Stopcontact

Het is mogelijk om een hybride auto op te laden via het stopcontact. Dit zal echter lang duren omdat deze auto’s grote batterijen hebben. Daarnaast moet je opletten dat er geen andere zware apparaten aangesloten zijn op hetzelfde circuit om overbelasting te voorkomen. Het is niet ideaal om een elektrische of hybride auto op te laden via het stopcontact. Een goed alternatief is om een laadpaal bij je thuis of op het werk te installeren om je hybride auto sneller op te laden. 

P90395493_lowRes_the-new-bmw-545e-xdr.jpg

Laadpalen voor elektrische en hybride auto’s bestaan er in verschillende vormen en maten. Een laadpaal kan tot 10x sneller opladen dan laden via het stopcontact.

Je kunt kiezen voor een laadpaal die werkt met wisselstroom. Dit zijn op dit moment nog de meest gebruikte laadpalen en kunnen een vermogen hebben van 3,7kW tot 22kW.

Wil je echter een laadpaal met een vermogen van 11kW of hoger, dan moet je beschikken over een 3-fasige aansluiting. Let op: het is óók afhankelijk van het type auto en type accu, wat mede bepaalt hoe snel je je auto kunt laden. Laat je hierover vooraf goed informeren.

2023-03-06 15_11_33-Window.png

Zoals al eerder beschreven: al kun je wel een snellader thuis installeren, is dit voor de meeste hybride modellen nog helemaal niet relevant. Je hebt deze snellaadkracht niet nodig en de kleinere accu's in vergelijking tot elektrische modellen zijn meestal nog niet voorbereid op deze snelladers. Ga voor een reguliere laadpaal of wallbox als hybride rijder.

P90403966_lowRes_the-new-bmw-520e-sed.jpg

Hoe krijg ik een laadpaal thuis?

Je wil voor je BMW een laadpaal installeren of een wallbox aan de muur monteren. Wat komt daarbij kijken? Hierbij een stappenplan om je op gang te helpen:

1. Meterkast.

Je onderzoek begint met twee vragen. Ten eerste, hebben jullie thuis 1- of 3-fasen-stroom? Ten tweede, wat kan je auto aan? Het heeft geen zin om een op 3-fasen-stroom-voorbereidde laadpaal te installeren wanneer de accu van je hybride auto dit helemaal niet aan kan. 

Praktische tip: Er zullen in de meterkast ook extra aansluitingen worden gemaakt voor je laadpaal, is daar ruimte voor?

meterkast 2.jpg

Bepaal nu de ideale locatie voor jouw laadpaal of wallbox. Je moet de laadpaal op eigen grond een plaats geven én er ook rekening mee houden dat de kabel niet over een trottoir mag lopen zodra je de auto oplaadt. Als een van deze twee wel het geval is, neem dan contact op met de gemeente. Er zijn tegels met een ingebouwde kabelgoot. Sommige gemeenten willen medewerking geven om zo de kabel over het trottoir te laten lopen.

Onderzoek of de door jou bepaalde locatie gemakkelijk vanuit de meterkast (bijvoorbeeld via een kruipruimte) bereikbaar is, dat kan veel werk schelen! Bepaal daardoor ook de lengte die de kabel nodig zal hebben. Denk er ook aan dat vanuit de grond de kabel ongeveer anderhalve meter omhoog moet komen.

85.jpg

Verschillende leveranciers, verschillende formaten, verschillende technieken, verschillende designs, verschillende prijzen. Waar begin je?

Er zijn laadpalen van 1-fasestroom of 3-fasenstroom. Zeker met oog op de toekomst is een laadpaal met 3-fasenstroom aan te raden, omdat de auto dan sneller kan opladen. Je profiteert dan namelijk van 3 keer 230 volt van drie aansluitingen.

Ook wanneer je voor een laadpaal van 22 kW kiest, kun je in de meeste gevallen goed vooruit. Het is goed om te letten op de mogelijkheid van dynamic load balancing: dan zorgt de elektronica ervoor dat je auto minder sterk laadt als je in huis veel stroom gebruikt, bijvoorbeeld wanneer je wasmachine aan staat. Daardoor is de kans dat stoppen door zouden kunnen slaan verkleind, zeker wanneer je 1-fasestroom gebruikt.

ev-chargers-on-wall-800.jpg

Nu je de voorbereidingen hebt gedaan, kun je over naar installatie. Schakel een installateur of elektricien in voor deze fase.

In de meterkast zal er een extra groep aangemaakt moeten worden. Vervolgens wordt de kabel ingegraven en / of getrokken, om tot slot de laadpaal of wallbox te plaatsen. Dit is specialistisch werk, er wordt gewerkt met 3x 230 volt. De kosten van een specialist betalen zich zeker uit.

Het plaatsen van een laadpaal gebeurt vanaf een paar honderd euro, afhankelijk van de hoeveelheid werk. Deze klus wordt meestal binnen één werkdag volbracht.

2023-01-13 16_20_09-charging-ev-installation-electric-cars-faq.jpg (785×464).png

Wanneer het niet mogelijk is om op eigen terrein een laadpunt te realiseren, dan kun je bij de gemeente een aanvraag voor een openbare laadpaal indienen. Het hangt van de gemeente, en de daar geldende regels, af of dit mogelijk is. Zo ja, dan komt er bij de laadpaal bij de parkeerplaats ook een verkeersbord te staan. Dit bord geeft aan dat de parkeerplek alleen bestemd is voor elektrische auto’s. Ook andere mensen met een elektrische kunnen hun auto hier opladen.

In uitzonderlijke gevallen is het mogelijk dat de gemeente een parkeerplaats aangrenzend aan je eigen terrein voor je reserveert en dat je daar zelf een laadpaal plaatst.

P90382075_lowRes_the-bmw-330e-xdrive-.jpg